
De archieffictie in het hart van de instellingen
Interview met Claire Ducène en Julie Nio
Hoe kunnen archiefcentra hun eigen studie- en conserveringsbehoeften, artistieke benaderingen en publieke gevoeligheden combineren?
Hoe kunnen archiefcentra hun eigen studie- en conserveringsbehoeften, artistieke benaderingen en publieke gevoeligheden combineren?
Voor deze cyclus zal onderzoeker en filosoof Maud Hagelstein ingaan op de manier waarop de esthetische ervaring zich niet afspeelt vanuit een verstandelijk oogpunt, maar via onze vijf zintuigen.
Het zien en aanraken van archiefdocumenten geeft ons toegang tot het verleden, tot gebeurtenissen die we ons opnieuw voorstellen, tot mensen die we ons herinneren. Maar in welk opzicht is het archief een garantie voor de waarheid?
Accumuleren. Herinneringen. Sporen. Fragmenten. De objecten. Beelden. Classificeren. Associëren. Weggooien. Sorteren. Herschikken. Commentaar. Schrijf dan het verhaal. Deze. Of deze.
In deze reeks zal kunsthistorica Virginie Mamet het terrein van de ‘soepele sculptuur’ verkennen. De term ‘soepel’ verwijst hier naar de materiële aard van het werk, maar ook naar de geestesgesteldheid waarin het kadert.
Wat is er beter dan een fysieke ontmoeting met een kunstwerk om alle specifieke kenmerken ervan te begrijpen? Vanuit het Musée d'Elsene wordt voor een avond een schilderij, een beeldhouwwerk of een tekening naar het Instituut gebracht en door een specialist ontdekt, tot groot genoegen van het publiek.
In deze reeks zal kunsthistorica Virginie Mamet het terrein van de ‘soepele sculptuur’ verkennen. De term ‘soepel’ verwijst hier naar de materiële aard van het werk, maar ook naar de geestesgesteldheid waarin het kadert.
In deze reeks zal kunsthistorica Virginie Mamet het terrein van de ‘soepele sculptuur’ verkennen. De term ‘soepel’ verwijst hier naar de materiële aard van het werk, maar ook naar de geestesgesteldheid waarin het kadert.
In deze reeks zal kunsthistorica Virginie Mamet het terrein van de ‘soepele sculptuur’ verkennen. De term ‘soepel’ verwijst hier naar de materiële aard van het werk, maar ook naar de geestesgesteldheid waarin het kadert.
In vier sessies laat Adrien Grimmeau, kunsthistoricus en directeur van ISELP, u zien hoe kunstenaars handelingen voorstellen om zich terug te trekken, uit verzet tegen een tijdperk, een maatschappij, en de betekenis daarvan voor de kunstgeschiedenis.
Aan het einde van een residentie bij ISELP gewijd aan een documentatiewerk rond de woonplek van Jean Smilowski, stellen Richard Pereira de Moura en Louis Emauré een avond voor ter lancering van hun overzicht - L'Haha - gewijd aan bijzondere architecturen.
Claire Corniquet en Jeanne Debarsy stellen een dag van workshops voor over de analyse van zowel esthetische als morele opvattingen over het vrouwelijk lichaam.
In vier sessies laat Adrien Grimmeau, kunsthistoricus en directeur van ISELP, u zien hoe kunstenaars handelingen voorstellen om zich terug te trekken, uit verzet tegen een tijdperk, een maatschappij, en de betekenis daarvan voor de kunstgeschiedenis.
In vier sessies laat Adrien Grimmeau, kunsthistoricus en directeur van ISELP, u zien hoe kunstenaars handelingen voorstellen om zich terug te trekken, uit verzet tegen een tijdperk, een maatschappij, en de betekenis daarvan voor de kunstgeschiedenis.
In vier sessies laat Adrien Grimmeau, kunsthistoricus en directeur van ISELP, u zien hoe kunstenaars handelingen voorstellen om zich terug te trekken, uit verzet tegen een tijdperk, een maatschappij, en de betekenis daarvan voor de kunstgeschiedenis.