Laden Evenementen
Stalagmite, Calcite, échantillon RSM6C des collections de l’IRSNB © photo : Erik Van de gehuchte

Stalagmite, Calcite, échantillon RSM6C des collections de l’IRSNB © photo : Erik Van de gehuchte

Stéphanie Roland, Missing people, yellow notices, 2022 © / courtesy Stéphanie Roland

Stéphanie Roland, Missing people, yellow notices, 2022 © / courtesy Stéphanie Roland

 Cecilia Hurtado, Asunción, 2003, série de photographies trouvées

Cecilia Hurtado, Asunción, 2003, série de photographies trouvées

Alexis Choplain / Noëlie Plé,  Résurgences Mnémosynes, vue d’exposition (Artothèque de Caen/Festival ]Interstice[ (2022) © / courtesy Alexis Choplain

Alexis Choplain / Noëlie Plé, Résurgences Mnémosynes, vue d’exposition (Artothèque de Caen/Festival ]Interstice[ (2022) © / courtesy Alexis Choplain

Céline Cuvelier, Try to fit in, Aquarelle et crayon sur papier, 2022 © / courtesy Céline Cuvelier

Céline Cuvelier, Try to fit in, Aquarelle et crayon sur papier, 2022 © / courtesy Céline Cuvelier

Cecilia Hurtado, Asunción, 2003, série de photographies trouvées

Cecilia Hurtado, Asunción, 2003, série de photographies trouvées

Volgende tentoonstelling
27 jan.25 mrt.

Opening
26.01.23
18:00 21:00

Volgende tentoonstelling
27 jan.25 mrt.

Memories Gone Wild

FICTIVE ARCHIVE INVESTIGATIONS

Voor de tentoonstelling Memories Gone Wild presenteren 16 kunstenaars en onderzoekers die samen de internationale groep Fictive Archive Investigations (Onderzoek over de fictieve archieven) vormen, hun persoonlijk en gezamenlijk onderzoek, dat zich situeert op het fictieve grensgebied van het archief.


Élise Billiard Pisani & Margerita Pulè – Philippe Black – Balthazar Blumberg – Giordano Bruno Do Nascimento – Juan Cárdenas – Alexis Choplain & Noëlie Plé – Céline Cuvelier – Claire Ducène – Patrick Gaïaudo – Cecilia Hurtado – Stéphanie Roland – Agata Skupniewicz – Sam Vanoverschelde – Julian Walker

Curatrice – Curator Claire Ducène

Het archief wordt gezien als opslagplaats van informatie over een persoon of personen, een organisatie of een plaats, en draagt bij tot de constructie van wat wij als waarheid beschouwen. Het getuigt van een tastbaar verleden: zijn positie is concreet, onaantastbaar en gezaghebbend. Zijn selectiviteit alleen al verraadt echter zijn subjectiviteit. De processen van bewaren, verzamelen, sorteren, verwerven en catalogiseren impliceren afwezigheden, verliezen en vernielingen, wat het archief intrinsiek altijd onvolledig en open maakt.
Het is deze openheid, deze ruimte, die door het artistieke veld kan worden ingevuld. Het archief kan een bron van creatief onderzoek worden. De hier gepresenteerde werken nemen verschillende vormen aan: installaties, tekeningen, foto’s, collages, maar allemaal gebruiken ze het archief als een poort die toegang verleent tot fictie.
De tentoonstelling is een metafoor voor de processen van ons geheugen en loodst de toeschouwers doorheen een fictief kunstwerk met denkbeeldige personages, die al dan niet geïnspireerd zijn op echte feiten.